I. Poslání ZŠ Zlatá Olešnice je zejména:
- Poskytovat kvalitní základní vzdělání podle vytvořeného školního vzdělávacího programu s důrazem na praktické využití získaných vědomostí.
- Vnímat vzdělávání jako aktivní proces.
- Spoluvytvářet vztah ke vzdělání jako k celoživotnímu procesu.
- Podporovat u žáků rozvoj emoční inteligence, potřebné k úspěšnému začlenění do dalšího života (sebeúcta, sebeláska, úcta k okolí, zodpovědnost).
- Vzdělávání inkluzívního typu ve směru ke každému žákovi respektující jeho maxima.
- Využití přirozeného prostředí malotřídní školy k rozvoji sociálních dovedností.
- Osobní příklad všech zaměstnanců ve výchovně vzdělávacím procesu.
II. Strategické cíle
1. Zajistit potřebné financování chodu školy a hospodárně disponovat s finančními prostředky za účelem zachování kvalitní činnosti školy a zlepšování vybavení. Dodržovat rozpočet zřizovatele a zapojovat se do projektů za účelem získání grantové podpory nebo jiné materiální či finanční podpory.
2. Zachovat existenci školy a předcházet odlivu žáků do okolních škol.
3. Kvalitní naplňování školního vzdělávacího programu
- zajistit kvalitní výchovu a vzdělávání reagující na současné trendy
- vytvářet vhodné podmínky pro vzdělávání dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a podporovat kvalitní formy integrace
- zavádění prvků alternativních a inovativních směrů do výuky
- spolupráce s MŠ při přechodu do ZŠ
- kvalitně připravit žáky na přechod do 5. ročníku plně organizovaných škol
4. Trvalý, pozitivní a vysoce profesionální přístup všech pracovníků školy
- kvalita práce, vystupování, pracovní disciplína
- systematická a funkční spolupráce pedagogických zaměstnanců mezi sebou a zároveň i zaměstnanců provozních
- podporovat profesní rozvoj zaměstnanců formou DVPP, samostudia, studia v rámci celoživotního vzdělávání
5. Vytvářet zdravé klima školy
- usilovat o dosažení otevřené, klidné a pozitivní atmosféry ve škole
- vytvářet atmosféru porozumění, vzájemného respektu a tolerance
- uplatňovat demokratické zásady a principy dobrého soužití ve vztazích mezi pracovníky školy, žáky, rodiči a veřejností
- provádět primární prevenci rizikového chování dětí/žáků
6. Vytvářet vazby se všemi významnými partnery a veřejností, využívat zpětné vazby pro zkvalitnění práce
- spolupráce se zřizovatelem při plánování a realizaci akcí v oblasti ekonomické i společenské
- posílit komunitní roli školy
- spolupracovat s organizacemi v obci a veřejností v obci
- spolupodílet se na aktivním využití volného času dětí v obci, organizace akcí pro veřejnost, zapojení školy do veřejného života v obci
- spolupráce s okolními malotřídními školami v rámci projektu „Malotřídky pospolu“
7. Využívat dostupných médií ke komunikaci s veřejností a prezentovat školu v širším okolí
- aktuální webové stránky školy
- informační tabule
- regionální tisk
- regionální rozhlas
8. Profesionálně a kompetentně reagovat na aktuální změny v oblasti školství a vzdělávání.
- využívání IT technoligií ve výuce
- kompetence pedagogů v práci s IT technologiemi
- připravenost na distanční vzdělávání ( vybavenost zařízením pro žáky i pedagogy)
- distanční vzdělávání a jeho přesahy
- využití zkušeností z distančního vzdělávání v běžném chodu školy
III. Strategie k naplnění cílů koncepce školy
1. Oblast výchovy a vzdělávání
- kvalitní naplňování ŠVP
- využití inovativních metod a forem práce (činnostní učení, prvky Montessori, projektové a kooperativní vyučování ve spojení s frontální výukou, metoda „tutoringu“, kdy jeden žák učí druhého, metoda brainstormingu, kritické myšlení)
- osobně orientovaný přístup k dětem/žákům, podpora sebehodnocení
- prožitkové učení zaměřené na zájem o české a regionální zvyky a tradice, učení mimo školu v souladu okolní přírodou
- zvyšování čtenářské gramotnosti a podpora zájmu o knihu (návštěvy knihovny, besedy, členství v KMČ apod.)
- práce s chybou jako přirozeným jevem učení se
- zapojení do programů podporujících zdravý životní styl (Ovoce do škol, Zdravé zuby, Recyklohraní, Česko sportuje, Sportovní školička)
- péče o žáky zdravotně oslabené, postižené či žáky nadané
- uskutečňování programu protidrogové prevence a programu proti šikaně
- zapojování do soutěží školních, regionálních i celostátních
- nabídka mimoškolních aktivit
- úzká spolupráce s okolními školami
- zkvalitňovat mezilidské vztahy na všech úrovních pedagog – žák – zaměstnanec školy – rodič
- aktivní zapojování pedagogických pracovníků do DVPP, apelovat na osobní zodpovědnost pracovníků školy
- zajištění specializovaných pracovníků na pravidelnou spolupráci se školou
3. Oblast materiálně – technická
- účelné a hospodárné vynakládání finančních prostředků na provoz i přímou činnost
- získávání dalších prostředků na rozvoj školy (grantové programy, sponzorské dary, projekty)
- dobudování sportoviště u školy, nové vybavení zahrady MŠ, parkovací plocha u školy, oprava sklepa jsou investičním záměrem v horizontu 5 let
4. Škola a veřejnost
- webové stránky školy jako zdroj informací pro rodiče i veřejnost
- osobní kontakt zaměstnanců s rodiči
- společné akce pro děti a rodiče, kulturní programy pro veřejnost
- vytvářet dobrou image školy prostřednictvím regionálního tisku
5. Zájmová činnost
- nabídka zájmových útvarů v rámci ŠD
- organizace a zapojování dětí MŠ a žáků ZŠ do společných programů, projektů, akcí
- zkvalitňování práce ŠD jako základu pro zájmovou činnost žáků
IV. Mateřská škola
Koncepční záměry jsou totožné se základní školou.
V podmínkách naší školy usilujeme zejména o:
- účelné propojení ŠVP mateřské školy a ŠVP základní školy
- vytvoření podmínek pro plynulý přechod dětí z MŠ do ZŠ
Vypracovala: Mgr. Renata Pekařová
Projednáno na pedagogické radě 28. 8. 2015
Aktualizováno 24.5. 2021